2014-12-15, Cap&Design, Snask

 

 

 

Stockholmsbaserade rockstjärnebyrån Snask har producerat kampanjer som gett eko i designvärlden. Malmöfestivalen, Studio Total, Liljevalchs konsthall och Svenskt Näringsliv är några av deras kunder. Men varför jämför de sig med Zlatan – och hur gick det egentligen till när de skapade världens största festivalaffisch? Cap & Design pratar design med Snask grundare.

 

 

– Vi vill vara Zlatan, säger Fredrik Öst, creative director på Snask.

 

Bredvid Fredrik sitter Magnus Berg, business director och medgrundare, och nickar. Han har en gräddrosa jumper med pandor på. Och en dignande skepparkrans.

 

– Exakt! Vi vill utmana och provocera. Vi har inget intresse av att vara Ola Toivonen eller Johan Elmander. Det är viktigt att de spelarna finns också – men vi vill inte bli ihågkomna som nån grovjobbare på kanten. Det verkar astråkigt.

 

I nittio minuter har vi suttit och pratat på Snasks luftiga kontor på Östermalm i Stockholm. Liknelsen är, har jag vid det laget förstått, typisk för Fredrik Öst och Magnus Berg. August Strindberg, tv-serien Paradise Hotel, dokumentärfilmaren Werner Herzog, designbyrån Lundgren & Lindqvist, Winston Churchill, Leonardo Davinci och Taylor Swift är bara några av de övriga referenser som flyger genom rummet under intervjun. Att konsumera popkultur är helt avgörande för att bli en designer i framkant, menar Fredrik Öst.

 

– För att bli duktig räcker det inte att läsa typ designbloggar – då lär du dig bara en stil. Inspiration för oss är att vara en del av vår tid.

 

Snask beskrivs ofta som en ”rockstjärnebyrå”. Själv börjar jag tänka på matadoren i tjuren Ferdinand. Han som så gärna vill visa sin cape och sin tapperhet. Fredrik och Magnus har en slags stolt och lite gymnasial uppstickarimage som känns rätt befriande i ett ofta konformistiskt designsverige. Deras arena är dock inte hemlandet, poängterar de, utan hela Norden. Och resten av världen. ”Det finns ingen designbransch i Sverige”, säger Fredrik Öst och slår ut med armarna.

 

– Kolla bara på Resumé, som ska vara tidningen som representerar vår bransch. De skriver grejer som: ”Erika Persson har bytt från Andersson & Pettersson till Nilsson & Olofsson”. Man bara: Fy fan vilken värdelös nyhet! Däremot vill de inte skriva om ny spännande design. I Norge har de riktiga designtävlingar. I Sverige har vi Guldägget, som egentligen är en renodlad reklamtävling. Vi vill starta en ny bransch. Någon måste bryta den här strukturen.

 

Det är åtta år sedan design-, film- och varumärkesbyrån Snask startades. Sedan dess har Fredrik Öst och Magnus Berg hunnit föreläsa på inflytelserika designkonferenser i Mexiko, Spanien och Tyskland; startat en egen kreativ festival (Yay) tillsammans med byrån Grandins Flying Circus och porträtterats i Computer Arts – världens ledande magasin för grafiska formgivare. Dessutom är Snask idag landets största designbyrå i sociala medier FOTNOT 1. Kunderna varierar i storlek, från TetraPak och H&M till PangPang Brewery och Liljevalchs Konsthall. Fredrik och Magnus träffades på prominenta Cumbria Institute of the Arts i Carlisle i norra England, där de studerade grafisk design i mitten av 00-talet. Jag frågar hur det kom sig att de tog steget och startade Snask.

 

 

– Vi satt och drack bärs i Carlisle och spånade. Och hade väl både dålig självinsikt och dålig självdistans (skratt). Vi ville göra saker på vårt sätt, vara rosa och guld istället för svartvittråkiga. Vi sjösatte allt 2006, ett år innan vi gick ut. Inspirationen kom till stor del från en bok som heter ”Tellmewhy” FOTNOT 2, som handlar om en duo som startar upp en byrå i New York. De skrev helt opretentiöst om hur de började och var helt transparanta med alla misslyckande under de första åren, säger Fredrik Öst.

 

Magnus Berg fyller i:

 

– Vi struntade i pengarna från början, levde på 4 000 spänn i månaden FOTNOT 3 och fokuserade enbart på att göra sjukt hög design. Första åren var tuffa – helt klart. Men vi levde på vårt naiva storhetsvansinne (skratt). Långsamt byggde vi upp en stark portfolio.

 

I dag jobbar de inte dygnet runt längre. Och Fredrik Öst understryker byråns arbetspolicy:

 

– Vi ser gärna att folk går från kontoret klockan sex. Det är viktigt att ha ett fungerande liv vid sidan av arbetet, annars mår du inte bra. Och mår du inte bra så gör du inte ett bra jobb.

 

Ett av Snasks mest uppmärksammade och betydelsefulla projekt hittills – Fredrik Öst beskriver det som representativt för byråns uttryck – sjösattes i somras. Malmöfestivalen firade 30-årsjubileum och bad Snask att göra en poster. De bestämde sig snabbt för att inte slå en snart bortglömd bredsida utan istället – på Zlatan-manér – försöka cykelsparka in bollen från halva planen. Resultatet? Världens största ”affisch”. Snask snickrade ihop en fysisk poster på tolv gånger femton meter och byggde upp den som en del av själva festivalområdet. 175 liter färg, 280 skivor plywood, 10 000 spik och fyra månader senare så var projektet färdigt. Från en skylift, 30 meter upp i luften, plåtade de sedan det färdiga verket.

 

– Festivalgästerna kunde interagera med postern, vara en del av den. Det gick att stå, gå, sitta och sova på bokstäverna, säger Fredrik Öst.

 

Magnus: – Vissa surade och sa: ”Det där hade vi kunnat göra i 3D lika gärna.” Visst, men det hade inte blivit lika häftigt och det hade aldrig fått samma uppmärksamhet. Framförallt hade varken vi eller besökarna haft lika roligt. 3D är ungefär det tråkigaste som finns.

 

Hur viktigt är det visuella för er – och hur ser ni på design som budskapsbärare?

 

Fredrik: – Det är superviktigt, absolut. Allt som kommer från oss ska kunna identifieras som ”snaskigt”. Med det menas att alla projekt ska sticka ut, vara iögonfallande och ha hög grafisk verkshöjd. Man ska stanna upp och känna: ”Jävlar!” Sen är det klart, när vi jobbar med kunder som Nordea, då måste vi tona ner lite. Samtidigt påminner vi oss själva om att att även banker och organisationer som Svenskt Näringsliv kommer till oss av en anledning.

 

Magnus: – Vid sidan av en fantastisk förpackning måste designen bygga på en vettig kommunikation. Varumärkestänk och långsiktig strategi finns alltid med. Det känns ointressant att jobba med något som bara är vackert.

 

Det är just den här biten – kreativ inriktning och övergripande vision – som Fredrik och Magnus arbetar med idag. Åtta personer jobbar på Snask, plus en rad frilansare som handplockas till varje projekt. ”Färgglatt” är en återkommande beskrivning av byråns uttryck. En grov förenkling, förstås. Samtidigt är den inte helt missriktad. Byråns projekt är ofta färgsprakande. Själva metoden då? Snask arbetar ofta och gärna för hand. De gör handgjorda stop motion-filmer och bygger ofta sina projekt analogt.

 

– Design behöver inte vara beroende av en dator. Det är kul och inspirerande att arbeta för hand. Och dessutom får man krökt rygg av att sitta framför en dator hela dagarna. Datorn ska vara ett verktyg på samma sätt som penseln var för Leonardo Da Vinci.

 

Fredrik Öst: – En lärare vi hade i Carlisle sa till klassen första dagen: ”This first year you won’t touch a computer.” Och alla andra bara: ”Va?” Vi tyckte att det var jäkligt häftigt.

 

Har ni någon formfilosofi på Snask?

 

Fredrik: – Det känns inte särskilt ”snaskigt” att prata om en enskild filosofi. Vi kan göra många olika saker. Folk säger till oss: ”Jag såg direkt att det var ni som hade gjort det där.” Då tänker vi alltid: ”Hur kunde ni göra det?” Men jag antar att det handlar om att alla andra är så tråkiga och dåliga, att vi automatiskt sticker ut. Branschen i stort är ju typ (Fredrik förvränger rösten så att han låter medvetet fånig): ”Vi jobbar bara med Helvetica i bold eller regular och här är mina 15 grids som jag jobbat med i 17 år.” Visst, gör det, känner vi. Det är delvis därför grafisk form blivit så bra, men det där är inget vi vill hålla på med.

 

Magnus: – Vi vill absolut inte prata om grids eller kolumnbredder.

 

Framöver kommer Snask att storsatsa i USA. Just nu är de involverade i ett reklamfilmsprojekt i Kalifornien. Samtidigt fortsätter Fredrik och Magnus föreläsa runt om i världen. Veckan efter vi ses reser de till Schweiz. Och i vår är de bokade till en av världens ledande festivaler för formgivare och andra kreatörer, ”OFFF” i Barcelona.

 

Hur låter hisspitchen på era resor?

 

– Förutom att vi alltid levererar intressant design och aldrig har tappat en kund så har vi en rock’n’roll-status i branschen. Folk har en bild av oss. Det är en styrka i sig, att vi står ut och dessutom lyckas leva upp till den imagen. Många byråer hävdar att de är bra på att charma målgruppen, men så har de världens tråkigaste ”About us”-text på sin hemsida. Och då känner man ju bara: ”Really, hur bra är ni på kommunikation egentligen?”

 

 

 

 

© kellmanlarsson.se + Good Feeling Design 2014