2010-10-01, Cap&Design, Stop motion

 

 

 

Alla formgivare som intresserar sig för film tycks – hösten 2010 – ha blivit intresserade av en mycket omodern teknik. Analog animation, så kallad stop motion-teknik, är hetare än någonsin. Hippa musikvideoregissörer, reklammakare och konststudenter – alla arbetar med stop motion. Cap & Design kontaktade proffsen och tog reda på hur de går tillväga.

 

Vad har egentligen det klassiska barnprogrammet Skrot-Nisse och hans vänner, Tim Burtons The Nightmare Before Christmas och Stadiums senaste reklamkampanj för sneakers gemensamt? Jo, filmerna är skapade med så kallad stop motion-teknik. Eller, som det brukar heta i den svenska översättningen, fångad rörelse-filmer.

 

Översättningen är klumpig och kärnfull på samma gång, att ”fånga en rörelse” är nämligen precis vad det går ut på. Stop motion handlar om att lura ögat att ”döda” föremål rör på sig. Genom att animatören låter fotografera av en serie föremål med små positionsvariationer, och sedan visa fotografierna i en snabb följd, skapas illusionen av rörelse. Flytta. Fotografera. Flytta. Fotografera.

 

Hösten 2010 ser du stop motion-filmer precis överallt, vare sig du är medveten om det eller inte. Tekniken har haft särskilt stort genomslag i reklamvärlden. Bara under det senaste året har företag som Telenor, Com Hem, McDonalds, Olympus, Amazon Kindle, Volvo, Stadium och Coca-Cola marknadsfört sina produkter med stop motion.

 

Anders Lövgren var ansvarig art director och regissör när Stadium skapade en reklamfilm med stop motion-teknik för sina sneakers i våras. Anders beskriver bakgrunden till produktionen:

 

– Vi tyckte att tekniken passade produkten sneakers, både när det gällde färger, attribut och målgrupp. Dessutom passar det Stadiums reklamkoncept som vi kallar "Labbet". Ett gråvitt laboratorium där olika prylar ”testas” på ett sportigt och pseudovetenskapligt sätt. Folk är väldigt noga med sina sneakers, därför ville vi också vara det, säger Anders Lövgren.

 

– En känsla av skaparglädje och kreativitet hör ihop med stop motion-tekniken. Det känns magiskt samtidigt som det är den enklaste formen av animering som vem som helst kan sätta igång med. Potentialen, och valen, är oändliga. Filmkameran är inget annat än en automatisk stop motion-maskin!

 

Stadiums reklamfilm är enkel, stilren och snygg – samtidigt som den utnyttjar den potential som stop motion rymmer.

 

– Vi plåtade med en Canon 5D mark III, om jag inte minns fel. Övrig utrustning var kinesiska matpinnar, tejp - och tålamod. Men i grunden var det, som vanligt, människorna som jag arbetade med som avgjorde resultatet.

 

Anders Lövgrens bästa tips till den som är sugen att testa på stop motion är att försöka ge de animerade objekten personlighet. När man lyckas göra ett skosnöre personligt, då har man lyckats. ”Viktigt också”, berättar han, ”är att ta fler bilder än man behöver - det är lättare att ta bort i efterhand än att skapa något som inte finns.”

 

Att intresset för stop motion bland såväl proffs som amatörer har exploderat under de senaste åren är tydligt. Internet kryllar av nättidskrifter, forum och bloggar som är helt dedikerade till stop motion. Den som vill lära sig hantverket på egen hand behöver alltså inte leta länge för att hitta inspiration eller grundliga instruktioner. Vad många inte känner till är dock att stop motion egentligen är den absolut äldsta formen av animation. En mycket gammalmodig teknik som upplevt en renässans, alltså.

 

Redan 1908 visade amerikanen J. Stuart Blackton upp filmen The Humpty Dumpty Circus, som i dag räknas som historiens första stop motion-animerade film. Tekniken fick under mellankrigstiden stort genomslag i Östeuropa och etablerade sig sedan i Hollywood under senare delen av 1900-talet. Amerikanerna började då använda stop motion för att skapa effekter. Under 1980-talet innehöll storproduktioner som Stjärnornas krig-trilogin, Terminator och Robocop, alla stop motion-animeringar.

 

I dag har stop motion-teknikens användning inom specialeffektsområdet i princip helt ersatts av datoranimering. Parallellt med denna utveckling har de helt igenom stop motion-animerade filmerna börjat skörda stora framgångar. De mest kända exemplen är kanske Flykten från hönsgården, Wallace och Gromit och nämnda The Nightmare Before Christmas.

 

Under 2000-talet började stop motion även få genomslag inom en annan del av populärkulturen. Många popartister och band, som Coldplay, Ok Go och Thom Yorke, har anlitat stop motion-proffs för att göra deras musikvideos. Den kanske mest omtalade – och spektakulära – är enligt många den som gjordes till den New York-baserade, israeliske artisten, Oren Lavies: ”New morning elegance”. Videon har setts knappt 14 miljoner gånger på Youtube och nominerades i februari till en Grammy.

 

Animatören Yuval Nathan, som skapade videon tillsammans med sin fru Merav Nathan, förklarar varför han valde att använda stop motion.

 

– Jag gillar den här tekniken eftersom det ger mig möjlighet att levandegöra helt vanliga föremål och material. Genom stop motion kan något så alldagligt som, säg, en tröja komma till liv och bli ett konstverk i sig. Jag har möjlighet att tolka i princip vilket föremål som helst och bygga en berättelse kring det. I arbetet med “Her morning elegance” använde vi människor och fick dem att, genom tekniken, röra sig på ett sätt som de aldrig skulle kunna ha gjort annars.

Yuval Nathans musikvideo inleds med att en kvinna, sedd uppifrån, ligger stilla på en säng. Under den tre minuter långa filmen ser det i olika sekvenser sedan ut som att hon springer, dansar, simmar och cyklar.

 

– Idén med att allting skulle ligga ner på golvet, eller i en säng som det blev till slut, var oerhört inspirerande. Eftersom vi inte hade någon gravitation till hjälp blev vi i stället tvungna att “måla” sängen med de rörelser vi ville få fram.

 

Stop motion-teknik kan vara en väldigt fysiskt krävande process. Detta fick Yuval Nathan och hans team erfara när de arbetade med “Her morning elegance”.

 

– Den absolut svåraste delen i arbetet med videon hade ingenting med det tekniska att göra. Att flytta skådespelaren som låg på sängen däremot - det var riktigt hårt, fysiskt arbete. Videon bygger på drygt 2000 stillbilder och det var ungefär så många gånger som vi var tvungna att flytta henne.

 

Ett annat exempel på en popstjärna som arbetat med stop motion i sin virala marknadsföring är Robyn. Amerikanen Mary Fagot, Robyns designer, var ansvarig då skivomslaget till den amerikanska utgåvan av det senaste albumet skulle skapas. “Jag och Robyn kom gemensamt fram till att vi skulle bygga en logga av diverse välsorterat skräp”, förklarar Mary, “och eftersom loggan ändå var tvungen att byggas bit för bit bestämde vi oss även för att göra en stop motion-film av processen.”

 

Efter att fotografen Ola Bergengren kontaktats och konstnärerna Ellinor Eklund och Bodil Gustafsson Fürst samlat ihop loggans olika delar, kunde arbetet påbörjas.

 

– Vi använde ett trebensstativ som med hjälp av en kran kunde placeras rakt ovanför där loggan skulle byggas. Ola fotograferade med en Canon 5D. Det var ganska enkelt faktiskt. Stop motion fungerade så bra för det här konceptet eftersom vi inte ville avslöja loggans innebörd direkt, utan låta publiken upptäcka det själva. Den udda och roliga designen tillsammans med den animerade tonen fungerar dessutom väldigt bra tillsammans med Robyns musik.

 

När jag frågar Mary Fagot om hennes bästa tips för den som funderar på att göra en stop motion-film kommer svaret snabbt. Precis som de flesta andra pekar hon på “uthållighet” som en av nyckelfaktorerna.

 

– Ha stort tålamod och ta mycket bilder.

 

Stop motion förväxlas ofta med en liknande teknik: timelapse. Timelapse innebär att fotografera något i intervaller, i en långsam hastighet, och sedan sätta ihop bilderna till en film som ser ut att vara snabbspolad. Tekniken används ofta för att illustrera saker som är svåra att uppfatta för det mänskliga ögat. Ofta rör det sig om miljöbilder, en blomma som växer med raketfart eller en storstad sedd uppifrån där miljön snabbt växlar från morgon till kväll. Stop motion innebär däremot – till skillnad från timelapse – att löpande stillbilder, som alla har en liten variation, sammanfogas till en film.

 

Varför stop motion är så populärt just nu är svårt att svara på. Antagligen handlar det om att den tekniska utvecklingen gjort filmteknikerna tillgängliga för fler människor. Utvecklingen har också triggat människors kreativitet. En annan sak som troligen ligger bakom är att det inte krävs en miljonbudget eller ett massivt produktionsteam för att göra en häftig stop motion- film.

 

När det kommer till stop motion är det i stället tålamod, talang och kreativitet som är receptet för att göra en film som får genomslag.

 

Bang-Yao Liu, som gick på Savannah College of Art and Design i USA, när han bestämde sig för att göra en stop motion-film, bevisar den tesen. Filmen, som Bang-Yao Liu släppte i juni förra sommaren, har blivit uppmärksammad i en mängd olika nättidskrifter, visats drygt fyra miljoner gånger på Youtube och kallats för “världens häftigaste stop motion-film.” I filmen förvandlar konststudenten en enorm mängd olikfärgade post-it-lappar, till en på samma gång okonstlad och briljant film.

 

När mer avancerade stop motion-filmer ska produceras involveras inte bara animatörer. Särskilt i reklambranschen brukar man arbeta med ett helhetstänk. När Volvo spelade in en reklamfilm med stop motion-teknik anlitades copywritern Ida Backman och art directorn Janna Norberg från en av Sveriges största reklambyråer: Forsman & Bodenfors.

 

Förarbetet med Volvos reklamfilm var omfattande, berättar Ida Backman.

 

– Det var en väldigt tidskrävande inspelning. Mycket klipp, klistra och pillande. Själva inspelningen tog tre dagar och vi var omkring 15 personer i teamet som jobbade med att filma två scener parallellt. Och eftersom tid som bekant är pengar, var det knapert med utrymme för improvisation. Därför gjordes en anematic, en sorts tecknad film för att veta exakt vad som skulle utspela sig i varje scen. Sedan lade vi varje bild på animaticen för att kontrollera att de stämde överens. Den slutliga 30-sekundersfilmen bestod av ungefär 700 bilder, säger Ida Backman.

 

Janna Norberg och Ida backman tog fram idén till filmen som sedan vidareutvecklades av en regissör. Sedan låg det på deras bord att se till att filmen förverkligades och att kunden blev nöjd.

 

Vi valde att arbeta med stop motion dels för att det är så snyggt, förklarar Janna Norberg.

 

– Med den här tekniken kunde vi styra filmen exakt så som vi ville ha den. I just Volvo-filmen tyckte vi att tekniken passade ypperligt ihop med kampanjen som har ett klipp-och-klistra-manér. Möjligheterna är egentligen obegränsade när det kommer till stop motion. Det är snarare en fråga om hur mycket fantasi man har, säger Janna Norberg.

 

© kellmanlarsson.se + Good Feeling Design 2014