2013-03-22, Metro, Louis CK är vår tids komiker

 

 

 

I morgon uppträder världens just nu mest inflytelserika komiker i Globen. Louis C.K. har genom sin nyskapande serie ”Louie” delvis förändrat hur vi ser på humor på 2010-talet. Wkd porträtterar den självutlämnade ståupparen från Boston – och intervjuar några av Sveriges främsta komiker om Louis betydelse.

 

Ett avsnitt av den amerikanska tv-serien ”Louie” inleds med att huvudrollsinnehavaren, med samma namn, promenerar ner i New Yorks tunnelbanesystem. Där står en ung violinist i svart kostym och spelar. Louie slänger åt den begåvade musikanten ett mynt och ställer sig några meter bort för att lyssna. Det låter fantastiskt. Louie sugs in i ögonblicket. Hans ögon tåras. Men plötsligt händer något som bryter det magiska ögonblicket. En smutsig uteliggare dyker upp och ställer sig snett bakom violinisten. Lodisen börjar sedan, ackompanjerad av musiken, ta av sig sina kläder och tvätta sig i ett grumligt vatten som han häller över sig själv. Louies blick börjar irra mellan violinisten och lodisen; han vet inte vem han ska fokusera på. Sedan är scenen slut. Den här sortens mångbottnade – och kraftigt nedtonade – humor har Louis C.K. gjort till sitt signum. Stilen, en väl avvägd mix av humor och svärta, kom in som en subversiv kraft i den amerikanska humorn och har på kort tid haft en enorm genomslagskraft. I en text konstaterade kulturjournalisten Jan Gradvall:

 

– ”Louie” är för 2010-talet vad ”Seinfeld” var för 1990-talet. En serie som bryter mot alla mallar och skapar ett nytt år noll inom tv-humor.

 

1970-talet tillhörde Steve Martin, 1980-talet Eddie Murphy, 1990-talet Jerry Seinfeld och 00-talet Ricky Gervais. Just nu tillhör 10-talet Louis CK. Hans Emmy- och Golden Globe-vinnande tv-serie hyllas unisont, han säljer ut stora arenor över hela västvärlden och nyligen utnämndes han till världens roligaste av tidningen Rolling Stone.

 

– Han kan få dig att skratta och gråta bara genom att äta en halvliter glass, direkt ur kartongen, medan han ligger i sängen, skrev popmagasinet i sin motivering.

 

I morgon kommer Louis C.K. – för första gången på drygt tre år – till Sverige. Så, vad kan de lyckliga själar med biljett till föreställningen i Globen förvänta sig? På scen har Louis C.K. gjort sig känd för att ge ordet självutlämnande en ny innebörd. Genom åren har han glatt berättat om sitt åldrande och vad det gör med hans kropp. Hur hans mage och skrev efter att han passerat fyrtioårsstecket blivit rosa och svullet, ”som en grisröv”. Louis C.K. har också berättat om sin penis som han på gamla dar tycker påminner om ”en gammal mans näsa” och att den är som ”den där hästen som ingen ens orkar borsta längre, som står längst bak i stallet”. Louis C.K. har också gjort sig känd genom att skämta om allt, från pedofili till förintelsen. Epokgörande har också varit att han – till skillnad från det övriga komikerkollegiet – vid varje årsslut pensionerar sina gamla skämt. För sina banbrytande idéer hyllas han nu av en enig samtid, bland annat av flera av de komiker som gått i bräschen för honom: Jerry Seinfeld, Joan Rivers och Chris Rock. Hemma i New York hänger ett inramat beundrarbrev som han fått av sin store idol – Woody Allen. Har du biljett till Globen imorgon? Då ska du få ett tips: håll tungan rätt i mun under föreställningen. När Louis C.K. uppträdde på en klubb i New York förra veckan och en kvinna plötsligt ropade: ”I think your boots are really sexy!” så fick han nog och började, i en och en halv minut, häckla kvinnan tillbaka.

 

– Det är inte lämpligt att ropa en massa skit upp på scenen just nu. Det är lika lämpligt som att börja prata med en balettdansör under ett framträdande.

 

”Louie” hade premiär så sent som sommaren 2010 men seriens nyskapande stil har redan gett ringar på vattnet. När Henrik Schyffert förra året skickade referensmaterial till Jonas Gardell, inför att de snart skulle sätta sig ner och skriva humorserien ”Allt faller”, så låg ”Louie” med i DVD-högen. Innan premiären av den svenska serien skrev TT Spektra: ”’Allt faller’ är en existentialistisk clownen gråter-komedi som på nutidstypiskt vis glider mellan fiktion och dokumentär. Smärtan ligger nära skrattet.” Det hade lika gärna kunnat vara en beskrivning av ”Louie”.

 

– Vi ville absolut fånga känslan i ”Louie”, hitta en balans mellan humor och allvar. Varför måste det vara antingen eller? Den där uppdelningen känns förlegad. Tittarna vill i första hand konsumera bra kultur och bryr sig inte särskilt om vilken genre det tillhör, det har ”Louie” visat, säger Henrik Schyffert.

 

 

TILLÄGG

 

Tre svenska komiker om Louis C.K.

 

Soran Ismail

 

Han är så nära man kommer en gud för mig. Jag har gillat honom i många år, ända sedan jag såg honom första gången. Hans styrka är att han är en stark berättare. Jag har sett honom tre gånger live, två gånger i New York. På scen upplever jag det inte som att han står och drar skämt, snarare att han skildrar något. Det känns heller inte skrivet, utan mer som att han står och snackar med en kompis. Han är en fullständigt banbrytande komiker som han växla mellan humor och allvar som ingen annan. Dessutom är han jävligt smart.

 

Annika Lantz

 

Det var Carina Berg som introducerade honom för mig. Det bästa tycker jag är att han ger känslan av att han liksom återger sitt riktiga liv på scenen, och att han gör det väldigt konsekvent. Det är inga trista stereotyper eller påhittat folk, utan detaljer och människor ur hans egen vardag. Hemmafru-humor, det är vad det är. Egentligen fattar jag inte hur han vågar. Som till exempel när han drar grova skämt om sina egna barn. Jag har sett delar av hans serie också, som ju stundtals är fruktansvärt rolig.

 

Henrik Schyffert

 

Louis C.K. har vågat bryta väggen mellan det som är allvarligt och roligt. I hans serie vet man aldrig vad som kommer hända och det gör det intressant. Är det ens en humorserie? Jag vet inte. Det är en helt ny stil som inte går att etikettera. Ibland är det väldigt allvarligt, ibland är det melankoliskt och fint och ibland är det bara jävligt plumpt, som när han bajsar på sig i ett avsnitt. Och allt är bra, han hanterar alla former. Jag gillar hans historieberättande sida, han är en jäkligt skarp retoriker. Bäst är han nästan när han sitter i ”panels” och i olika talkshows.

 

 

 

 

© kellmanlarsson.se + Good Feeling Design 2014