2013-10-15, Plaza Deco, Möbelföretaget Slettvoll

 

 

 

I drygt 60 år har det norska möbeldesignföretaget Slettvoll tillverkat skräddarsydda möbler utanför natursköna Ålesund. Bland kunderna finns allt från lokala fiskare – till den norska kungafamiljen. Plaza Deco besökte verkstaden i Stranda.

 

Doften av hav strömmar in genom det öppna bilfönstret. Vi parkerar vid en klippavsats, kliver ut och låter våra blickar svepa över det vindpinade höstlandskapet. Det är så vackert att vi får svindel. Det går inte att förstå det norska möbeldesignundret Slettvoll utan att förstå det här landskapet, själva omgivningen där verksamheten vuxit fram. De möbler som företaget tillverkar är, på ett direkt sätt, präglad av de snötäckta fjälltoppar, det klara turkosa hav och inte minst: de dovt gröna och långsmala fjordar som skär sönder hela det yttre havsbandet vid den norska västkusten. Det är en förstummande påminnelse om hur naturen kan påverka ett hantverk.

 

- Den vackra naturen här ger oss rekreation och inspiration. Själv älskar jag de höga fjällen och njuter ofta av utsikten från de högsta topparna. Det är omöjligt att inte bli berörd av det mäktiga landskapet. Jag tror naturen påverkar vår passion för det vackra.

 

Orden är Torill Slettvolls, konceptchef och kreativ ledare på familjeföretaget som bär hennes namn. Det är ingen slentrianmässig lokalpatriotism hon ger uttryck för; Torill är långt ifrån ensam om att ha ett gott öga till den bedövande naturen här. När tidningen Norska Dagbladet lät sina läsare rösta om Norges vackraste by för några år sedan, då fick Ålesund flest röster.

 

Torill Slettvolls pappa grundade verksamheten 1951 – samma år som dottern föddes. Idag har Torill tagit över rodret. Visionen är knivskarp: att tillverka handgjorda möbler – soffor, bord, stolar, fåtöljer och byråer – som ”fungerar lika väl på Manhattan som i de skandinaviska stugorna”.

 

– Designen är enkel, stilren och tidlös. Den har en klassisk elegans och är en smula luxuös. I vår produktutveckling har vi fokus på att möblerna ska ha ett långt liv. Både estetik och kvalitet ska tåla tidens tand, säger Torill Slettvoll.

 

Jag, fotograf Camilla Lindqvist och Slettvolls marknadschef Liv Norun Moe är på väg från Ålesunds flaggskeppsbutik i Ålesund, där vi gjort ett hastigt stopp, till Stranda. Det är här Slettvolls möbler tillverkas för hand av 40 arbetare i den egna fabriken. Efter en och en halv timme, med bil, färja och sedan bil igen, är vi framme. Att komma in i kärnan av fabriken är som att kliva rakt in i tomtens julverkstad. På ett fabriksgolv, stort som en fotbollsplan, är avdelningarna indelade. Det luktar skarpt av lim och trä. Genom de stora fönstren syns ett par dussin hus som badar i höstsolen; byn ligger utfälld på en fjällsluttning. Här, får jag veta, bor många av fabriksarbetarna. Alla säger samma sak.

 

– Det är inte dumt att kunna promenera till och från jobbet, i den friska fjälluften.

 

Symaskinerna smattrar som k-pister i fabriken. Kvinnorna, några med hörselskydd, sitter hukade över sina verktyg, djupt koncentrerade. Till syavdelningen levereras tygerna efter att de grovskurits av en laserskärare i en annan del av lokalen. Nästan alla råmaterial kommer från trakten, Slettvoll samarbetar med lokala väverier och ullproducenter. Lite längre ner i korridoren hamras möblerna samman till enheter. I en annan del görs de sista finjusteringarna, tygen sträcks ut och sätts på plats med hjälp av flinka fingrar, sax, strykjärn och häftpistol. Arbetarna är ledigt klädda, ofta med en penna bakom örat och linjal i hand. Stämningen är uppsluppen. Det unika med Slettvoll är att möjligheterna för kunden är praktiskt taget obegränsade. Varje beställning är unik, och behandlas därefter (med omsorg). Det är den diametrala motsatsen till allt som heter massproduktion och löpande band-industri. Beställer du en soffa från Slettvoll – möbelproducentens mest populära objekt – då kan du se på följesedeln vem som sytt just ditt tyg.

 

– Den som ska beställa en fåtölj från någon annan möbelaffär har kanske tre färger att välja mellan – that’s it. Beställer du av oss så kan du få vilken färg du vill, det är helt upp till dig, säger Liv Norun Moe.

 

Vi rör oss bort mot lagret där färdiga möbler står inplastade, redo att skeppas ut över världen. Nittio procent av Slettvolls köpare är privata. Kundbasen är spridd; möblerna hittas hemma hos lokala fiskare här Ålesund, i svenska fjällstugor och på det norska kungaslottet. Bland företagskunderna finns banker och finare hotell, som The Thief, i centrala Oslo. Arbetarna som jag pratar med på lagret i fabriken understryker att mycket har hänt de senaste tio åren – verksamheten har vuxit betydligt.

 

– Oj, oj, det går inte på något sätt att jämföra med för hur det såg ut bara för 5-6 år sedan,

konstaterar Kjell Maraure, 62, som arbetat på fabriken sedan 1971.

 

Vi rör oss tillbaka mot syavdelningen. Gro Lien är avdelningschef här. Hon har fullt upp, men ställer efter lite övertalning upp på att prata en stund.

 

– Det enkla svaret på varför jag stannat så länge är att jag trivs enormt bra. Det som utmärker Slettvoll som arbetsplats är att varje produkt är skräddarsydd. Det innebär således att vi som arbetar på golvet har ett särskilt stort ansvar.

 

Gro Lien har arbetat på Slettvoll i sexton år.

 

– Varje beställning innebär en ny, spännande, utmaning. Vi är i hög grad delaktiga i utvecklingen av modellerna. Avståndet mellan cheferna och oss blir därför kortare än på de flesta andra ställen. Det finns alldeles för mycket att göra! Men det är ett lyxproblem.

 

Vi befinner oss på historisk norsk möbelindustrimark. I Sunnmøreregionen, som den kallas, finns gamla traditioner inom fiske (en tredjedel av landets totala export av fisk och fiskprodukter utgår härifrån), sjöfart, skeppsbygge – och möbelindustri. Om Virserum varit Sveriges möbelmecka – i den småländska bruksorten fanns en gång i tiden på bara några tusen invånare runt 45 småindustrier – är Ålesund den norska, moderna, motsvarigheten.

 

Staden har 40 000 invånare, men här finns ett kluster av kända möbelföretag som Ekornes, Brunstad, Hjellegjerde og LK Hjelle. Totalt rör det sig om tio större möbelproducenter. I våras meddelade dessutom Ikea att möbelgiganten inom en överskådlig framtid kommer öppna ett varuhus i trakten. Björn-Helge Vik, affärschef på Slettvoll, tog den nyheten med ro; enligt honom kommer det inte påverka den egna verksamheten nämnvärt.

 

– Att Ikea öppnar i Ålesund känns bara spännande. Å ena sidan är vi förstås konkurrenter. Å andra sidan är vi inte det. Vi har respekt för dem – men de är duktiga i ett annat segment. Det finns utrymme för oss båda.

 

I höst startar ett nytt kapitel i berättelsen om Slettvoll. Ytterligare ett rum lanseras: Sovrummet. De nya möblerna kommer inte göra några större utsvängningar från den övriga kollektionen. När Liv Norun Moe berättar om designen återkommer de adjektiv som ständigt används i beskrivningen av möbelproducentens formgivning: rustikt, robust, kontinentalt, urbant, tidlöst och slitstarkt. Vi går ut till parkeringen på ena kortsidan av fabriksbyggnaden och dricker en kopp bryggkaffe. Tallarna bakom oss vajar i vinden, några trasiga moln jagar över den havsblå himlen. I förgrunden står de blåsvarta fjällen och spejar ner på oss. Liv Norun Moe konstaterar att naturen inte bara avspeglas i Slettvolls färgval.

 

– Under stora delar av året är det ett ganska hårt klimat här. Det blir inte särskilt varmt, på sommaren ligger snittemperaturen på femton grader. Här finns därför en tradition av att spendera mycket tid inomhus. Och då behövs rejäla möbler av hög kvalitet.

 

 

© kellmanlarsson.se + Good Feeling Design 2014