2013-04-15, Plaza, intervju: Luca Nichetto

 

 

 

Man skulle nästan kunna tro att den italienske industridesignern Luca Nichetto klonat sig själv. Det senaste året tycks han nämligen ha varit överallt – samtidigt. Och under tiden producerat i en takt som får det övriga formgivarkollektivet att framstå som – uppriktigt talat – ett rätt sävligt gäng. Men det finns trots allt bara en Luca Nichetto. När jag når honom på telefon i Venedig en sen eftermiddag i mars låter han som en golfspelare som just slagit en vinnande birdie på det sista hålet. Trött, men lycklig.

 

– Den här vintern har varit otroligt hektisk, och för tillfället känner jag mig rätt slut. Men samtidigt är det otroligt kul när det är många saker i rörelse samtidigt. Jag har just kommit tillbaka till Venedig efter att ha varit på resande fot under en månad. Jag har rest runt i Tyskland och Schweiz, och främst deltagit i olika work shops och visat upp projekt. Efter mässan i Milano i april kommer jag försöka ta en längre semester.

 

Efter årsskiftet har Luca Nichetto hunnit med att presentera flera nyheter vid Möbelmässan i Stockholm, blivit utnämnd till årets formgivare av Elle Décor Italia, rest runt halva Europa samt varit hedersgäst vid prestigefulla IMM Cologne. Han tycks för tillfället befinna sig i en mycket organisk relation med sin samtid. Det är således inte konstigt att alla rycker och sliter i honom; det senaste halvåret har han gjort intervjuer för – bland annat – ryska, japanska, grekiska, amerikanska, norska, franska, holländska och brittiska designmagasin. De flesta artiklarna börjar likadant: med en redogörelse för Lucas uppväxt på ön Murano strax norr om Venedig – en plats som är världsberömd för sitt särpräglade glas. Lucas professionella karriär började också med en design i just Muranoglas för Salviati. 2006 lanserade han sin studio Nichetto & Partners i Venedig. Om själva studion – en 150 kvadratmeter vacker gammal industribyggnad i Venedig där han arbetar tillsammans med sina anställda – säger han blygsamt:

 

– Själva studion, vad det är för typ av utrymme, är faktiskt inte särskilt viktigt för mig. Det är människorna som gör miljön, inte tvärtom. Sedan är det ju fördelaktigt om det är bra ljus och finns plats för förvaring. Det är min arbetsplats trots allt i och periodvis spenderar jag upp till tolv timmar om dagen där.

 

Sedan 2011 tillbringar Luca Nichetto halva sin tid i Nordens Venedig. Det var kärleken som tog honom till Stockholm. Här har han dock än så länge bara ett mindre kontor i innerstaden, men till hösten hoppas han kunna flytta in i nya lokaler; en före detta lampfabrik i Hammarby Sjöstad.

 

– Min ambition är att spendera mer tid i Sverige framöver. Jag älskar Stockholm och vill även spendera mer tid tillsammans med min svenska flickvän än vad jag gör just nu.

 

Berätta om ditt arbetssätt – hur blir en idé ett konkret projekt?

 

– Det finns inget recept, därför är det också svårt att beskriva. Alla projekt är olika och det beror helt på hur underlaget från tillverkaren ser ut. Men normalt sätt är min första approach alltid att börja med att ha ingående samtal med klienten. Research – i det ordet sammanfattas det absolut viktigaste för mig. Har du koll på vad tillverkaren vill, då brukar också slutresultatet bli bra. När jag väl har en bra grund att stå på brukar det gå lätt att ta fram de första skisserna.

 

På Milanomässan i april kommer du bland annat presentera en ny stol som tagits fram tillsammans med den italienska möbeltillverkaren Cassina, berätta mer om det projektet.

 

– Det är ett bra exempel på hur jag brukar arbeta. Cassina har en lång tradition av att testa nya och lite oväntade material i sin kollektion – till exempel att införliva material som man annars förknippar med en helt annan bransch. De vill gärna ligga lite i framkant på det sättet och våga testa nytt. Därför valde jag för den här stolen att använda ett kompositmaterial som annars är vanligt inom bilindustrin. För mig var det viktigt att gå i Cassinas fotspår på det sättet.

 

Vad är inspiration för dig och var hittar du den?

 

– Hjärnan fungerar ju som en hårddisk som ständigt samlar och processar information. Därför är det svårt att säga var inspirationen kommer ifrån. Det kan vara något jag plockat upp långt tillbaka och som sedan plötsligt poppar upp. Exempel? Min stol ”Robo” (2010) var inspirerad av sångerskan Björk och min kollektion av inredningsdesign för Bosa (2009) inspirerades av de verktyg som används i tillverkningen av Murano-glas.

 

Vad är den största skillnaden mellan svensk och italiensk formgivning?

 

– I Sverige kommer funktion nästan alltid först. I Italien handlar det i mycket större utsträckning om känslor! Det estetiska har mycket större betydelse. Jag hoppas kunna kombinera det här på ett bra sätt, och på det sättet kanske lyckas skapa ett nytt språk.

 

 

 

 

 

© kellmanlarsson.se + Good Feeling Design 2014