2013-10-15, Plaza Magazine, Jimmie Martin

 

 

 

London-baserade Jimmie Karlsson är en Sveriges mest framgångsrika designers. På CV:et återfinns Madonna, Calvin Harris och Saudiska kungligheter. Plaza besökte hans hem i Notting Hill.

 

Jimmie Karlsson höjer rösten över en tutande taxi.

 

– Vänta lite så ska jag svänga in på en bakgata.

 

Vi har först lite svårt att höra varandra över telefon. Förmiddagstrafiken i västra London dånar i bakgrunden. Formgivarsnillet Jimmie Karlsson är på väg till lyxgatan Kensington Church Street, i Notting Hill. Här ligger designerduon Jimmie Martins kontor och butik.

 

– Husen i kvarteret kostar från 50 miljoner och uppåt. Runt hörnet ligger Kensington Palace, där prinsessan Diana bodde. När vi flyttade in var det nog många av de kringliggande antik- och konsthandlarna som höjde på ögonbrynen. Men jag tycker förstås att det var uppfriskande att vi flyttade in, och satte lite färg på området.

 

Jimmie Martin – andra halvan utgörs av Jimmies expojkvän Martin Nihlar – har en stil som brukar beskrivas som ”punk möter barock”. Och de kan det här med kulör.

 

– Jag tycker att det är viktigt att våga blanda olika färger, annars blir det trist och opersonligt. Det ska finnas en balans, men man måste våga testa slänga in några klickar färg.

 

Jimmie Karlsson började sin karriär som fotomodell, men sadlade om när intresset för design och form tog över. Jimmie Martin slog igenom 2004 med en knall ­som snart gav eko i designvärlden. Allt började när de skulle inreda sin gemensamma lägenhet i hippa stadsdelen Shoreditch i östra London. De letade upp antika möbler på marknader och auktioner och renoverade med sin speciella – lite uppkäftiga — stil: graffiti, urbant, nostalgi, postmodernt och dekadens. Deras vänner ville genast beställa möbler av dem; ryktet spred sig och karriären tog fart. Sedan dess har Jimmie Martin figurerat i Sunday Times ett tjugotal gånger och gjort uppdrag åt kändisar som Kylie Minogue, Calvin Harris, Liam Gallagher Kelly Osbourne och Rita Ora. En dag stannar en svart Mercedes utanför designduons butik.

 

– In kliver en saudisk prinsessa med sitt entourage, det var ganska bisarrt, säger Jimmie Karlsson.

 

För ett och ett halvt år sedan kom ett samtal som skulle leda till Jimmie Martins stora publika genombrott. Madonna ville under sitt framträdande i amerikanska superbowl bäras fram av en guldtron. Jimme Martin ritade den spektakulära stolen – och framträdandet sågs av 114 miljoner tv-tittare.

 

– Vissa uppdrag har man inte planerat för, men är omöjliga att säga nej till. Det uppdraget gav oss fantastiskt mycket publicitet.

 

Jimmie Karlsson menar att det under de senaste fem åren har hänt någonting med den generella synen på inredningsdesign. Folk har börjat våga mer.

 

– Eklektiskt är ett så förfärligt tråkigt ord men det är tydligt att fler vågar mixa olika stilar i dag. Det är bra. Jag avskyr regler. Det räcker med att plocka in två tre saker i ett stramt skandinaviskt inrett hem – så börjar det genast hända en massa saker med rummet.

 

Dyrt eller billigt tycker Jimmie är helt ointressant, det är rätt möbler och prylar som är det viktiga. En av hans favoriter i sitt eget hem är en liten havsblå glashund.

 

– Den köpte jag för 50 euro i Paris.

 

När Jimmie Martin inreder ett hem så tar de gärna på sig rollen som ögonöppnare. De vill göra det oväntade – något som kunden inte förväntar sig.

 

– Säger någon: ”Jag tycker inte om det här och det här” – då plockar vi in det. Vi hade nyligen en kund som hatade allt som var gult. Då gjorde vi sängen och skrivbordet i rummet senapsgula. Nu vill de att vi ska inreda hela huset.

 

Just nu är aktiviteten på Jimmie Martins kontor i Notting Hill febril. Ett stort projekt i New York – som Jimmie inte kan avslöja några detaljer om i nuläget – verkar precis ha gått i lås.

 

– Vi åt middag igår och det kändes riktigt bra. Kunden är ett välkänt butikshotell i New York och de vill att vi ska rita om inredningen där. Det vore förstås enormt kul – och ett steg i helt rätt riktning.

 

© kellmanlarsson.se + Good Feeling Design 2014