2014-12-01, Plaza Tove Lo

 

 

 

Hon grälar med Conan O’Brien, klättrar på poplistorna och ska snart ut på turné med Katy Perry. Debutalbumet Queen of the clouds har förvandlat Tove Lo till en av de mest framgångsrika svenska popstjärnorna i modern tid. Genombrottssingeln Habits har spelats 100 miljoner gånger på Youtube. Plaza träffade det svenska popundret.

 

Hon vaknar i gryningen, i en torvbrun Ikea-soffa. Svårt bakrusig reser hon sig motsträvigt. Hugger en burköl från ett bord och tar några snabba klunkar. Ut på gatan. Ner i tunnelbanan. Hem. Halsar ett glas Treo. Medan hon byter om och sminkar sig övergår dagen i kväll. Sedan följer en hedonistisk odyssé i stockholmsnatten; plastglas med starköl, vodkashots, cigg, drinkar och mer shots. Mellan rundorna hinner hon in på nattklubbstoan där hon antingen grovhånglar upp någon främling mot väggen eller brister i gråt. I taxin hem rinner mascaran längs kinderna. Tjejen i musikvideon är Tove Lo. ”You're gone and I gotta stay / High all the time / To keep you off my mind / Ooh-ooh, ooh-ooh”, sjunger hon passionerat. Låten heter Habits (Stay High) och tack vare den har 27-åringen från Danderyd tagit den högsta placeringen på Billboards singellista för en svensk artist på 20 år. Plats nummer 3. Ingen svensk har lyckats klättra så högt på världens viktigaste topplista sedan Ace of Base låg etta med ”The sign” 1994. Habits har – om man räknar in Hippie Sabotages remixversion – sammanlagt över 100 miljoner visningar på Youtube. Siffrorna på Spotify är lika svindlande.

 

– Jag skulle behöva en semester. För det har inte funnits en sekund att stanna upp och ta in allt som har hänt de senaste månaderna, säger Tove Lo.

 

Vi ses i samband med fotografering för Plaza i en studio i Stockholm. Tove Lo stryker handryggen över pannan. Hon är lite trött. Men på samma gång: sprudlande. Skjuter iväg smittande skratt efter varannan mening. Den nyblivna svenska superstjärnan ger ett sorglöst intryck – men just detta är något som många blir förvånade över när de träffar henne.

 

– Folk brukar bli överraskade över att jag är glad och utåtriktad, eftersom mina texter är så upptagna av sorg och dekadens.

 

Låtarna på hennes kritikerhyllade debutalbum Queen of the clouds är ett dokument över en sprucken kärlekshistoria, uppdelat i tre akter: The sex, The love och The pain. Men texterna – som är packade med implicita drogreferenser – handlar också om att hänga på sexklubbar, bakiskräkas i badkaret och ragga på småbarnsfarsor. Med sitt grafiska och djupt personliga utforskande av destruktivitet, knark, skam och kåthet, skriver hon in sig i en popfeministisk tradition, där Lena Dunham, Caitlin Moran och Beyoncé just nu går i täten. Men alla är inte positivt inställda. När Tove Los mamma hade sett videon till genombrottssingeln Habits skickade hon ett sms till dottern: ”Jag förstår att du vill ge en ärlig bild i videon, men bara så att du vet kommer jag aldrig någonsin kolla på den igen.”

 

– Jag vill leva mitt liv på ett sätt som gör att jag känner mycket! Jag gillar inte när allt ligger på en jämntjock nivå, säger Tove. Men när man lever med inställningen att varje kväll är den sista, då tenderar det att eskalera ganska fort. Jag har fått skärpa mig lite. Varenda kväll efter att vi har spelat har hela bandet ett sådant otroligt adrenalinpåslag, och man känner bara för att haka på vad som helst, vad det än kommer för galna förslag.

 

Videon till Habits är enkelt producerad och helt autentisk. Inget fusk. Inga fejkdrinkar. För Tove var det som vilken utekväll som helst, förutom en detalj: allting filmades. Men trots – vad ska vi kalla det, ZTV-känslan – så känns den som en perfekt liten kortfilm.

 

– Jag får hela tiden frågan: ’Hur vågar du vara så ful i videon?’, säger Tove Lo och skrattar samtidigt som hon skakar på huvudet. Att medvetet inte göra någonting perfekt har blivit en del av popsagan Tove Lo. När hon skrev Habits lyssnade hon mycket på den franska skådespelaren och artisten Charlotte Gainsbourgs album IRM från 2009. Hon ville åt samma ”råa, coola och enkla ljudbild”.

 

– Det var det albumet som gjorde att det lossnade för mig, som fick mig att känna: det här kan jag också göra! Det blev starten på resan för att hitta mitt eget sound. Enkelheten inspirerade. I dag gör jag aldrig mer än tre vokaltagningar på varje vers. De flesta gör minst femton. Men jag vill inte överproducera. Det låter helt enkelt mycket sämre då.

 

Samma vecka som vi ses har Tove Lo hunnit med följande: turnéavslutning i New York; två pressdagar i Paris; gig på Elle-galan i Helsingfors; morgon-tv i Köpenhamn. Dagen efter vår intervju reser hon till Oslo. Och det här, förklarar Tove Lo, det är en lugn vecka.

 

– Normalt sett vaknar jag upp i staden där jag ska spela på kvällen. Sen är det intervjuer på dagen. Därefter soundcheck och gig. Om det har gått bra så skålar vi och är superpepp. Om det har gått dåligt så skålar vi och försöker glömma. Sen riggar vi ner. Drar ut nånstans och festar. Kommer hem. Och dagen efter flyger vi till nästa ställe.

 

Zara Larsson, Seinabo Sey, Mapei, Lorentz och Little Jinder är några av de övriga svenska stjärnor som tänts på den svenska pophimlen 2014. Det som skiljer ut Tove Lo är hennes gedigna låtskrivarbakgrund. Långt innan hennes eget namn började klättra på listorna hade hon redan varit verksam i flera år och skrivit material åt bland andra Girls Aloud, Cher Lloyd och The Saturdays. Sin första stora hit fick hon med Icona Pops ”We got the world”, 2012. Liksom Zlatan Ibrahimović föddes med en bolltalang, eller Tom Ford med en känsla för stil så tycks Tove Lo ha fötts med nycklarna till popfabrikens innersta valv.

 

– Fördelen med min bakgrund som låtskrivare är att det medför respekt. Skivbolaget ifrågasätter inte mina låtar. Artister ska ju annars ”hanteras”. Men på mig funkar inte det – jag bestämmer allt när det gäller musiken. Och det känns så jävla skönt. De litar på mig.

 

I övrigt får Tove Lo – som skivbolaget Universal tillsammans med resten av musikindustrin just nu vill förvandla till ett popimperium – vara lite på sin vakt. Hon är därför mycket noga med sin integritet. När hon spelat hos Conan O’Brien och Jimmy Kimmel har hon bråkat om både kläder och ljud.

 

– Jag var väldigt missnöjd med ljudet hos Conan. ’But you looked great!’, sa han och försökte släta över. Suck, liksom. Som att det spelade någon roll.

 

Nästa stopp för Tove Lo? En turné i Australien tillsammans med Katy Perry.

 

– Hittills har jag gigat för max 1 500 personer. Nu kommer det vara 15 000. Det kommer nog bli en chock. Jag får öva på att äga scenen. Lite som Kanye West som ba: ’You’re watching music history being made, are you with me?!”

 

I vår släpps Queen of the clouds i Tyskland och England. I samband med det kommer Tove dra igång en längre Europaturné. Därefter har hon planer på att börja skriva på ett nytt album. Hon drömmer om en egen världsturné.

 

– Istället för Queen of the clouds vill jag bli queen of the world.

 

 

 

 

© kellmanlarsson.se + Good Feeling Design 2014